Feb 7, 2010

kisah ngeri

Mengerikan




“Aduh! Apalah gerangannya mata ini tak mahu lelap ni..” keluh Mamat dari atas tilam empuk berspring itu. Entah kenapa malam ini matanya payah benar mahu dilelapkan. Beribu ekor kambing telah dibilang dalam fikirannya. “ikut petua” bisik hatinya sedikit kelucuan kerana ia tidak berjaya menunduk rapatkan matanya yang masih terkelip-kelip didalam sinar suram tengah malam. “Hmm..nak gugur, gugurlah nangka; jangan tertimpa dahan pauh, nak tidur,tidurlah mata; jangan dikenang orang yang jauh..” ucap Mamat yang dia sendiri tidak tahu bagaimana pantun itu boleh terpacul di bibirnya. “..tapi aku nak ingat dekat siapa?” rintihnya sedikit kecewa, kerana menurut catatan diari Mamat, tiada orang yang perlu dikenangnya apatah lagi orang yang bergelar awek.

Lepas sekali, sekali matanya berkelip, fikirannya asyik memikirkan mengapa malam ini susah benar matanya nak lelap. Selalunya, pantang saja badan dan kepalanya dicampakkan di atas bantal dan tilam berspring yang empuk itu, dalam seminit pasti Mamat dihanyutkan oleh mimpi-mimpi yang indah. Tapi itu tidak sekali terjadi padanya pada malam ini. Ini menambahkan kehairanan di kotak mindanya. Dalam keasyikan memikirkan masalah tidurnya malam itu, Mamat di sentakkan dengan satu bunyi yang agak pelik dari ruang dapur rumah sewanya. “klenting!” berbunyi lagi bunyian itu, Mamat memperamati bunyian itu. Ia seakan-akan bunyi gelas yang berlaga sesama sendiri. Tapi, yang menambah kehairanan Mamat, tiada siapa di rumahnya malam itu. “Eh? si Awang ni dah balik ke dari kursus? setahu aku bulan depan baru dia balik..” fikirnya. Dek kerana tidak berpuas hati dengan jawapannya sendiri, Mamat bingkas bangun dari perbaringan.

Dengan berhati-hati dan perlahan-lahan Mamat memulas tombol pintu biliknya dengan tujuan tidak mahu gerangan yang di dapur itu menyedari kehadirannya di dalam rumah. Terjengkit-jengkit kaki Mamat berjalan, persis si penghendap yang berjalan di belakang rumah orang untuk menghendap anak dara orang mandi. Tersenyum sendiri Mamat bilamana kenangan nakalnya di kampung dulu itu melintasi fikirannya. “klenting!” ia berbunyi lagi dan membuatkan Mamat kembali fokus kepada intipannya. Dari dalam kesuraman tengah malam itu, Mamat dapat melihat sesusuk tubuh yang kurus dan seakan berambut panjang di dapurnya sedang asyik bermain-main dengan gelas comel miliknya. Dengan pantas Mamat cuba menerpa kearah lembaga itu, namun belum pun sempat Mamat sampai ke terpaannya dia dikejutkan dengan pandangan yang menakutkan dari lembaga tersebut. “Mak! Tolong! Hantu!!” pekiknya. Lembaga tersebut terus menerpa kearah Mamat dengan hilai tawa nyaring bersenjatakan kuku yang panjang lagi tajam. “Arrrgh! Tidak!” jerit Mamat lagi, kini sepasang taring berada dekat dengan leher Mamat. “Ya Allah!” jerit Mamat dan bingkas bangun. “Laa, aku mimpi rupanya..”. “Nasib baik aku mimpi je” kata hatinya sedikit lega.

Lalu, dek kerana terperanjat, Mamat kehausan, diangkat punggungnya dari tilam menuju ke dapur untuk minum secangkir dua air masak lebihan dari bancuhan kopi putihnya tadi. Sesampai saja di dapur, Mamat dikejutkan sekali lagi dengan sesusuk tubuh yang sedang asyik bermain gelas comelnya. “Ah! sudah, apakah mimpi aku jadi kenyataan?” bentak hatinya ketakutan. Di beranikan diri, Mamat bergerak perlahan sambil terketar-ketar seram. Belum sempat Mamat menepuk bahu sesusuk tubuh itu, dia dilemparkan dengan pandangan yang amat menakutkan. Lebih menakutkan dari pandangan dalam mimpinya tadi. Mamat dipegang erat. Mamat kini tidak boleh bergerak. Sepasang taring yang amat runcing tajam telah tepat berada di lehernya. Tubuh Mamat dilepaskan, kini badannya pula yang menjadi sasaran, pedih Mamat rasakan bila kuku yang tajam itu mencakarnya. Dengan penuh semangat untuk menyelamatkan diri, Mamat mengumpul tenaganya dan.. “Nak! Rasakan tendangan aku” kata Mamat sambil kakinya dihayun kearah sesusuk tubuh itu. “bedebuk!” bunyi jatuhan Mamat dari tilamnya. “Laa mimpi jugak rupanya” kata Mamat dan bangun menggosok-gosok punggungnya yang kesakitan sambil kedengaran lagu “Umpama Mimpi Dalam Mimpi” nyanyian dari Damasutra yang menjadi penutup bagi mimpi-mimpi ngerinya tadi.

Pae...

2 comments:

  1. Tu lah, si Mamat ni sapa suruh bukak silat dalam mimpi....hehe..

    ReplyDelete
  2. haha..memang c mamat ni suka bermimpi

    ReplyDelete