Feb 19, 2010

aduh!!

Adoh! pedihnya




Suasana petang itu di ruang pejabat Mamat sangat riuh. Al- maklum la, semua orang dah sibuk-sibuk berkemas sebab nak balik kerja. Mamat tidak seperti mereka, dia lebih suka menghabiskan kerjanya jika perlu dan sebolehnya dia tak mahu tangguh sampai esok. Kerana baginya, esok tentu ada kerja lain yang perlu dibereskan. Dan dengan sikap ini, Mamat dianggap seorang yang rajin. Teman sepejabat cukup segan dengan Mamat, dia juga ringan tulang jika ada teman yang meminta tolong, dia pasti akan cuba untuk menolong. Begitulah Mamat bila berada di pejabat. Cuma nasib belum menyebelahi Mamat kerana setakat ini belum ada tawaran kenaikan pangkat untuknya lagi. “belum ada rezeki kot” bisik hati kecilnya.

Suasana di ruang pejabat telah senyap sunyi. Tiada lagi hilai tawa kedengaran kerana masing-masing telah keluar pulang. Tiba-tiba kesunyian itu di kejutkan dengan deringan telefon bimbit milik Mamat. Bunyi yang cukup memeritkan telinga kepada sesiapa yang mendengarnya, lebih-lebih lagi bunyi itu keluar dari telefon bimbit yang selayaknya di buat penyendal tayar kereta ketika pakir. Itulah Mamat, seorang yang suka pada kesederhanaan. Yang penting baginya telefon itu boleh di hubungi dan boleh menghubungi. Bukan Mamat tidak mampu untuk memiliki telefon bimbit yang canggih, tapi pada Mamat, belum ada keperluan untuknya membeli telefon yang lengkap serba- serbi. Bukan menolak teknologi, tapi belum sampai untuk dia menggunakannya. Sungguhpun begitu, Mamat sentiasa mengikuti perkembangan teknologi yang terbaru. Dia tidak mahu ketinggalan, tidak hairan kerana kawan-kawan Mamat yang menggunakan telefon bimbit canggih-manggih sering bertanyakan itu ini pada Mamat. Bila difikirkan semula, mereka ini lebih suka bergaya dari keperluan sebenar telefon bimbit canggih itu dicipta. “Membazir!!” fikir Mamat. Tapi kepada yang sememangnya ada keperluan untuk menggunakan aplikasi itu, ia memang amat memudahkan.

“Hoi!! Pukul berapa nak turun ni??” jeritan suara di hujung talian. “kejap, nak turun dah ni. Da cukup korum ke?” balas Mamat. “Da. Tinggal tunggu kau je la ni.” Balas suara di telefon itu kembali. “Ok. Roger. Jap lagi aku sampai” balas Mamat memberi kepastian kepada si pemanggil. “tuutt” talian di putuskan. “tunggu lah korang, hari ini korang pasti mendapat tentangan luar biasa dari aku” kata Mamat sendirian bagi menaikkan semangat juangnya. Tanpa berlengah masa, Mamat mencapai begnya lalu di sambarnya seluar baru berjenama terkemuka yang baru di beli ketika dia membeli kopi putih tempoh hari. Dengan rasa tidak sabar, Mamat mengambil senjata kesayangannya, “Fuh! Bergaya kau wahai senjata ku, dengan balutan pemegang baru berwarna merah jambu dan perisai BG 66 yang akan memantapkan setiap hanyunanku nanti. Mereka pasti akan menyesali kekalahan hari ini. Kau lah wiraku!” jerit Mamat sambil tangannya mengangkat tinggi raket badminton dengan sebelah kakinya di naikkan di atas kerusi dan memandang tepat kearah raketnya itu dengan penuh bangga. Persis seorang wira pedang.

Bergegas dia menuruni anak tangga, kalau boleh dia nak lompat je terus kebawah. Tapi takut terpatah pula kakinya nanti. Sesampai saja di pakir kereta, Mamat menghidupkan enjin keretanya. Lalu memecut laju keluar dari pakir. “jangan tiru aksi ini, aksi ini dilakukan oleh orang yang terlatih” jelas Mamat dengan tujuan mengingatkan. Jarak dewan badminton dengan pejabat Mamat tidaklah sejauh mana, cuma sekangkang kera je. Sebaik keluar dari keretanya, Mamat bergegas pula masuk ke dalam dewan badminton yang terletak berhadapan pejabatnya itu. Sebaik langkahannya menghampiri pintu masuk ke gelanggang, Mamat dapat mendengar teriakan namanya. “Mamat! Mamat! Mamat!” teriakan itu berbunyi. Mamat rasa terharu dengan teriakan itu. Dengan rasa bangga Mamat semakin menghampiri ke kawasan gelanggang. Tatkala dia terpacul di ruang legar, semua mata dirasakan melihatnya. Semangat juangnya semakin mendadak naik, berkobar-kobar jiwanya, tiba-tiba, dalam keriuhan itu Mamat terlihat suatu objek yang sedang terbang kearahnya. Mamat tidak sempat untuk mengelak, objek itu tepat mengenai mukanya. “adoi!” jerit Mamat menahan pedih dari objek yang dilemparkan. “oi hawau! apa yang kau tercegat tersengih lagi tu?, kau jangan nak berangan jadi bintang piala Thomas pulak!” kata si Sideen orang yang membuat panggilan tadi.

Berdesup-desup permainan mereka, setiap tujahan pukulan ‘smash’ dari pihak lawan disambut dengan senang, setiap helahan dibalas dengan kilasan yang mengelirukan oleh Mamat. Semua gelanggang penuh pada hari itu, ada yang dari jabatan kerajaan, pekerja industri, kelab persendirian dan banyak lagi. Semuanya menyewa di gelanggang itu kerana harganya yang rendah berbanding di tempat lain. Paling mencuri tumpuan dan menambahkan lagi semangat Mamat, gelanggang di sebelahnya adalah pelajar-pelajar perempuan yang belajar di kolej berhampiran. “comel-comel semuanya” rintih hati nakalnya. Mamat dapat rasakan yang dia menjadi tumpuan dari awek-awek itu. “kontrol hensem” kata hatinya lagi. Mamat dapat lihat dengan jelas pelajar-pelajar itu ada yang senyum-senyum, tersipu-sipu malu bilamana Mamat memandang atau menjeling kearah mereka. “piiaap” tujahan ‘smash’ dari Mamat dengan daya kelajuan 80m/s, membolehkan dia memenagi lagi set kali ini. bukan main bangga lagi Mamat bila seorang pelajar yang mukanya kemerahan bila Mamat menyapanya. Dengan kulit yang putih menyerlahkan lagi kemerahan mukanya. Mamat mengambil keputusan yang drastik, “mungkin ini masanya” kata hatinya. Dengan penuh gaya persis seorang juara yang mengungguli acara beregu, Mamat menghampiri perempuan itu. Semakin hampir, Mamat cuba mengawal kekacakkannya tak ubah seperti model lelaki yang sedang menggayakan seluar sukan. Tatkala Mamat meraba ke poket belakang seluar tersebut, dia menyedari sesuatu, “eh? tali apa pulak kat belakang ni??” bisik hatinya. Kini muka Mamat pula yang kemerahan. “adoh! aku pakai seluar terbalik la!!!” cakap Mamat didalam hati. Semakin merah muka Mamat. Tanpa berkata apa-apa, Mamat pusing semula ke arah beg raketnya dan tanpa banyak bicara Mamat menggalas beg tersebut lantas berlalu meninggalkan mereka yang berada disitu. Dengan langkah pantas Mamat mempercepatkan langkahnya, tapi seakan-akan jauh saja dia rasakan bilik persalinan. Dia tidak menghiraukan panggilan dari kawan-kawannya. “adoh malunya aku, budak-budak kolej tadi tengok aku bukanlah macam seorang juara tapi seperti maskot agaknya.” Fikir Mamat, Mamat terbayangkan maskot seekor kera yang sedang bermain badminton siap dengan berekor lagi. “adoh! Malang betul la hari ini” kata Mamat sambil meninggalkan kawasan dewan tersebut dengan rasa yang sungguh malu.



Pae...

5 comments:

  1. Once more, whenever youngsters are included, the emotions are increased as well as natural, so having a person that's aim will help be sure that your and your childrens interests are being dished up. It is usually best to have somebody that will help you comprehend the course of action and exactly how it functions and also retains you grounded along the way. Efficiency is a second need to employ a divorce attorney.
    virginia divorce attorney
    All parties typically desire a clean up split and a possibility to go forward in the injure and also anger. A good attorney will keep your situation specialist that assist manage critical problems including child custody plans, resources as well as financial debt obligations. The particular divorce attorney usually takes attention critical paper-work and will perform their utmost to give the customer a reasonable combat. If you are on a restricted spending budget, you'll probably still get an powerful attorney.

    ReplyDelete
  2. http://auueue-nsndnsfe.rhcloud.com/sample-page/
    http://backpacker.qsc99.net/mypj/member.asp?action=view&memName=KenVickers985326072
    http://bangaloreinterio.com/content/katrina-kaif-being-given-preferential-treatment-over-katrina-kaif-and-other-stars-dream-team
    http://basium.ca/cgi-bin/index.php?a=stats&u=thaliademaio0
    http://bathstore-itportal.commcam.co.uk/node/270459
    http://bayeuxtemtudo.com.br/riodomeio/index.php/author/fostersimpk/
    http://bazar.jurna.ro/groups/what-makes-katrina-kaif-awesome-ranbir-kapoor-explains/
    http://bbstat.esy.es/index.php?a=stats&u=hayleynsn5548563
    http://bestservers.altervista.org/index.php?a=stats&u=caitlynworrall7
    http://bisan.duri.net/?document_srl=609509

    ReplyDelete
  3. http://voetbalmamas.be/component/k2/itemlist/user/385342
    http://voguegloves.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=17262247
    http://voip.tecdisol.com/index.php/component/k2/itemlist/user/56458
    http://voyagenicaragua.org/index.php/component/k2/itemlist/user/1294198
    http://vps178167.cloud365.cz/okpk/content/shraddha-photos
    http://vrhfoodsindia.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1327823
    http://vrimpermeabilizacoes.com.br/index.php/component/k2/itemlist/user/879
    http://vseavtozap4asti.ru/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=720492
    http://vsscbooks.com/2016/09/shraddha-kapoor-with-family/
    http://vu2018.panel.diseno-eag.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=76592

    ReplyDelete
  4. http://www.scgg.gob.hn/content/sonakshi-sinha-all-photo-0
    http://www.scgg.gob.hn/content/sonakshi-sinha-all-photos
    http://www.scgg.gob.hn/content/sonakshi-sinha-and-after
    http://www.scgg.gob.hn/content/sonakshi-sinha-and-after-0
    http://www.scgg.gob.hn/content/sonakshi-sinha-and-her-boyfriend
    http://www.scgg.gob.hn/content/sonakshi-sinha-and-her-husband
    http://www.scgg.gob.hn/content/sonakshi-sinha-beautiful
    http://www.scgg.gob.hn/content/sonakshi-sinha-beautiful-0
    http://www.scgg.gob.hn/content/sonakshi-sinha-beautiful-1
    http://www.scgg.gob.hn/content/sonakshi-sinha-best-images

    ReplyDelete
  5. http://www.elpicreazioni.it/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=379454
    http://www.energetikagreensolution.it/index.php/component/k2/itemlist/user/18534
    http://www.estrategiaproactiva.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=64880
    http://www.estudioriettismud.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=314313
    http://www.expo-med.it/index.php/component/k2/itemlist/user/97558
    http://www.fahrschule-batyra.de/index.php/component/k2/itemlist/user/405404
    http://www.faithcircus.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=436073
    http://www.fanderfalconi.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=817626
    http://www.fetefreaks.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1758813
    http://www.filmtechno.com/index.php/component/k2/itemlist/user/97481

    ReplyDelete